За първи път в България раздадоха световните награди за иновации в потребителския сектор „Продукт на годината“

POY-logo-final-4

На впечатляваща церемония, която се състоя на 27 април в Sofia Event Center, бяха раздадени първите за България международни награди за иновации в потребителския сектор „Продукт на годината“. Световният конкурс се провежда за първи път у нас, след като тази година отбеляза своята тридесет годишнина в Париж, където е основан.

„Продукт на годината“ оперира на четиридесет пазара с една и съща цел: да насочи потребителите към най-новите предложения на пазара и да отличи производителите за качеството и иновациите, реализирани в продуктите им. Същевременно наградата e силно послание към потребителите и дистрибуторите и е ефективно средство за насърчаване на продажбите.

Победителите в отделните категории се излъчват от потребителите след независимо национално представително проучване, реализирано от авторитетна изследователска агенция. За България то бе осъществено от Nielsen Bulgaria сред 2000 респонденти, следвайки уникалната методология на програмата.

В първия конкурс за иновации в потребителския сектор се състезаваха десетки нови и иновативни продукти и услуги, лансирани на българския пазар през последните 18 месеца. За целите на проучването те бяха позиционирани в 19 категории, като от всяка се излъчва само по един победител в резултат на независимия потребителски вот.

На церемонията бяха официално наградени първите носители на престижното отличие „Продукт на годината“ за България в присъствието на мениджъри на водещи български и международни компании, глобалния изпълнителен директор на организацията Voted Product of the Year Worldwide г-н Филип Гелдер, гости от чужбина, както и представители на медиите.


ПЪРВИТЕ ПОБЕДИТЕЛИ В „ПРОДУКТ НА ГОДИНАТА“ БЪЛГАРИЯ – 2017

КАТЕГОРИЯ | ПОБЕДИТЕЛ | КОМПАНИЯ

Млечни напитки | Активиа Напитка с праскова и маракуя | Данон Сердика
Едросмлени лютеници | Серия едросмлени лютеници от Дерони | Дерони
Рула | Плодови рула „Свежест“ | Си Комерсиал 7
Дребни сладки | Karmela Cookies | Кармела 2000
Подправки | Picantina в плик за многократно затваряне | Kendy
Солени снаксове | Ruffles Max | Star Foods
Матраци | Дормео Фреш Прима | Студио Модерна България
Бебешки пелени | Pampers Active Baby-Dry | Procter & Gamble
Перилни препарати | Ariel 3in1 PODS | Procter & Gamble
Омекотители | LENOR | Procter & Gamble
Препарати за съдове | Fairy | Procter & Gamble
Устна хигиена | Dental Pro | Rubella Beauty
Сокоизтисквачки | Philips Avance Collection HR1897/30 | Philips България
Безалкохолни напитки | 750 мл Coca-Cola бутилка заВръщане | Кока-Кола България
Банкови карти | Дебитна карта за деца и тийнейджъри на възраст от 7 до 18 години | Първа инвестиционна банка
Потребителски кредити | Онлайн потребителски кредит | Първа инвестиционна банка
Мобилни финансови услуги | Дигитална карта | Първа инвестиционна банка
Хранителни добавки за сън | Магне B6 ЛЕКА НОЩ | Sanofi България
Грижа за лице | Комплект с лифтинг действие NovAge Ultimate Lift | Oрифлейм България


По време на визитата си в България глобалният изпълнителен директор на Voted Product of the Year Worldwide г-н Филип Гелдер сподели: „За мен е огромна чест да съм тук, в София на първата церемония на „Продукт на годината“ за България. За всички нас в глобалната организация иновациите са истинска страст и се радвам, че имам възможността да приветствам българските колеги. През всичките тези години успехът на програмата се дължи на два основополагащи принципа: наградите са верен ориентир за потребителите да направят най-добрия избор сред стотиците нови продукти и услуги, лансирани всяка година на пазара, и са базирани изцяло на потребителския вот. Това по същество е независима препоръка от потребител към потребител (Word of Mouth) – един ключов момент, който компаниите умело използват като силен маркетингов инструмент за подкрепата на своите нови и иновативни продукти.“

„Инвестициите в иновации дават огромно предимство на компаниите да бъдат конкурентни на пазара. Програмата цели да отличи именно тези, които успешно са реализирали иновациите в своите продукти и услуги, като същевременно помага в избора на потребителя с обективна и независима препоръка“, сподели Ралица Бехар, представител на „Продукт на годината“ за България. „Всеки победител от „Продукт на годината“ ще получи правото да използва нашето червено лого във всички свои маркетингови комуникации в рамките на една година, за да промотира своя триумф.“

Конкурсът за най-голямата международна награда за иновации „Продукт на годината“ ще се провежда ежегодно и у нас. В него могат да участват продукти и услуги, лансирани на българския пазар през последните 18 месеца. Те трябва да демонстрират иновации в една или повече от следните характеристики: функция, дизайн, опаковка, състав и др.

Кандидатстването за 2018 г. ще бъде отворено през юли т.г.


|  ЗА PRODUCT OF THE YEAR

Програмата „Продукт на годината“ е основана през 1987 г. в Париж, Франция. Тази уникална маркетингова концепция, която работи успешно на всеки пазар, цели да насочи потребителите към най-добрите нови и иновативни продукти. В продължение на 30 години програмата успешно се реализира в четиредесет страни, включително и на ключовите пазари: САЩ, Канада, Индия, Южна Африка и Австралия, а от юли 2016 г. дебютира и в България.

|  ФОКУС ВЪРХУ ИНОВАЦИИТЕ

Продуктите и услугите, които кандидатстват за наградата „Продукт на годината“, трябва да демонстрират иновация в своята категория. Тя може да се съдържа във функцията, дизайна или опаковката на продукта. Кандидатствалият продукт/услуга може да бъде напълно нов(а) на пазара или да бъде добавена полезна иновация към вече съществуващ продукт/услуга, като нова съставка, нова формула, нова функция или по-добра опаковка. При услугите това може да бъде или нова, или подобрена версия на вече съществуваща услуга.

Не е задължително иновацията да е революционна, достатъчно е да прави живота на потребителите по-добър и по-лесен.

|  ЛОГОТО „ПРОДУКТ НА ГОДИНАТА“ 2017

POY-logo-final-4

|  ПРОУЧВАНЕТО

„Продукт на годината“ си партнира с авторитетната агенция за маркетингови проучвания Nielsen Bulgaria, за да изследва национално представителна извадка на българските потребители. Проучването има за цел да оцени:
•    Кой е най-атрактивният продукт/услуга? (25% от общия вот),
•    Кой е най-иновативният продукт/услуга? (25% от общия вот),
•    Удовлетвореността на потребителя от съответния продукт/услуга (50% от общия вот).

|  ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ НАГЛАСИ ЗА ИНОВАЦИИ В БЪЛГАРИЯ

През юни 2016 г. Nielsen Bulgaria проведе предварително национално представително проучване за потребителските нагласи към нови и иновативни продукти и за доверието към отличителен знак (лого) за иновации. Ето и основните изводи от проучването:

•    Девет от десет потребители биха опитали продукт с логото „Продукт на годината“.
•    Осем от десет потребители биха предпочели продукт с логото „Продукт на годината“.
•    За нови продукти и услуги потребителите се доверяват най-много на препоръките на други потребители. Лого на компетентна организация е силно средство за доверие на потребителите. Те се доверяват по-малко на традиционните начини на маркетинг и реклама.
•    64% от респондентите определят иновацията като важен фактор за покупка на нов продукт. 58% посочват лого за потвърждение на качеството от компетентна организация като важен фактор за избор.
•    Когато потребителите сравняват два подобни продукта/услуги на различни марки, независимо дали са чували за тях, или не, 67% казват, че продукт със знак/лого на потвърждение на качеството от страна на компетентна организация вероятно би бил по-добър от продукт без такова отличие.
•    Почти половината респонденти (46%) смятат, че решението за покупка ще бъде по-лесно, ако продуктът има отличителен знак. 53% от респондентите имат по-висока степен на доверие към продукт с лого.

|  ЕКСПЕРТНОТО ЖУРИ НА „ПРОДУКТ НА ГОДИНАТА“ В БЪЛГАРИЯ

Ролята на журито е да разгледа отговорно кандидатурите на всички продукти и да се увери, че само тези с истински иновации и нововъведения преминават към фазата на националното потребителско проучване. Членовете на журито не участват във финалното потребителско проучване, осъществявано от Nielsen Bulgaria.

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ЕКСПЕРТНОТО ЖУРИ  |  Проф. Христо Катранджиев  |  Катедра „Маркетинг и стратегическо планиране“, Университет за национално и световно стопанство

Атанас Райков  |  Генерален мениджър, директор „Телеком партньорства“, Централна и Източна Европа Viber
Вероника Пунчева  |  Глобален директор „Корпоративна отговорност“, METRO Cash & Carry Group
Георги Камов  |  Консултант за иновации, автор и лектор
Даниела Узунова  |  Мениджър „Пазар България“, „Данон Сердика“
Ивайло Рашев  |  Управител, БСХ „Домакински уреди България“
Катя Джатова  |  Главен редактор, сп. PROGRESSIVE
Милва Караджова  |  Ръководител направление „Корпоративни комуникации“, „Белла България“
Поля Александрова  |  PR мениджър, Нова броадкастинг груп
Силвия Мавродиева  |  Директор комуникации и пазарни проучвания, „Нестле България“

Ралица БехарЗа първи път в България раздадоха световните награди за иновации в потребителския сектор „Продукт на годината“